A Dream Come True...

7 juni 2018 - Richmond, Canada

Tja.. Waar moet ik beginnen.... Wat hebben wij een geweldige dag achter de rug. Ik denk serieus één van de mooiste uit ons leven. En dan overdrijven wij niet!!!

Het begon met een ontbijt dat opnieuw werd aangeboden in het hotel. Super. Er was hartstikke veel keus en het smaakte goed. We hebben om 10:00 de Orka Tour en om 08:15 zitten we aan het ontbijt. Tijd zat dus. We moeten er om 09:30u zijn en het is zo'n 10 minuten rijden.

We stellen de navigatie in en gaan op pad. Orca Spirit Adventures ligt midden in de stad aan de haven. We moeten dus even kijken waar we de auto kunnen parkeren. Op 2 minuten lopen zien we een Parkeerplaats waar we simpel tegen betaling de auto kwijt kunnen. Top!

We komen aan en checken in voor onze Zodiac trip. We worden binnen 10 minuten opgehaald door een shuttlebus die ons in 5 minuten afzet bij het andere kantoor van Orca Spirit. Hier vandaan vertrekken namelijk de Zodiac boten. We ontmoeten onze gids Mick en wat een aardige vent is dat! Hij heeft veel verstand van de dieren die we vandaag hopen te zien en heeft daarbij nog leuke humor. Altijd gezellig natuurlijk :). We krijgen weer een pak aangemeten (ja weer zo charmant) en gaan de boot in. Wij zijn stiekem al een beetje naar voren gelopen want dit keer willen we voorin! Met de zodiac gister zaten we op rij 2. Ook goed maar we hadden toch al snel door dat je op de eerste rij het meeste ziet. Maar..... Je vangt ook de hardste klappen haha!

Ik neem weer snel een reistabletje in (voor de zekerheid) en de tocht gaat beginnen. Mick verteld allerlei leuke weetjes over de Orka en geeft aan dat geen dag hetzelfde is. Er zijn dagen dat ze geen orka's spotten. Tja dat zou even balen zijn.. Hij had wel goed nieuws voor ons.. Zojuist ervoor hoorde hij via de radio dat er een familie orka's gespot is net buiten de haven. Zouden we het geluk aan onze zijde hebben?

Hij kletst gezellig nog even met ons door tot ik even een besefmomentje heb dat we (hopelijk) gewoon Orka's gaan zien! Dringt misschien nu pas tot me door, nu ik ingepakt en wel de haven uit vaar richting open zee...

We varen een minuut of 10 vanaf de haven op een snel tempo als Mick aangeeft dat er een Humback Whale in de buurt moet zijn. Je ziet meerdere bootjes wachten en wachten... Maar meneer de Walvis is hem lekker gepeerd. En ja ik geef hem groot gelijk. Al dat gekoekeloer.. Wat zou jij doen ;).

Nog geen 2 minuten later is daar dan het grote moment... Een familie Orka's!! Ooohh wat tof. Er zijn geen woorden om dit moment te beschrijven. Het is zo ontzettend mooi. Een familie die zijn hele leven samen blijft, jongen krijgen en er zo weer een nieuwe generatie ontstaat. Zo ontzettend bijzondere dieren... En zo gemoedelijk met elkaar.

Mick kiest ervoor om links te gaan waar andere bootjes rechts gaan. Je snapt als er eenmaal Orka's gezien zijn door een boot iedereen dit hoort via de radio. Begrijpelijk. En gaan dan massaal met zen alle die kant op. Ze zijn hier wel verplicht om 100 meter afstand te houden van de Orka's en dat doen ze allemaal. Ze hebben respect voor de dieren en zo krijg je dat ook een beetje terug. De Orka's laten zich namelijk flink zien.

Mick kiest dus juist de andere weg. En wat een geluk is dat. We liggen compleet uit de richting van de andere bootjes als Mick (uit ervaring neem ik aan) aanvoelt dat ze deze kant op komen. En hij heeft gelijk. Moeder Orka met maar liefst 4 jongen (allemaal andere leeftijden) zwemt recht op ons af. De andere bootjes weten niet hoe snel ze onze kant op moeten komen. Haha! Mick stopt de boot op ruim 100 meter en legt de 'actie' bij de Orka's neer. Ze vinden het totaal niet erg en zwemmen op een meter of 3 voor ons bootje..... in één woord.... WAUW... We hebben ze even voor onszelf... Ik krijg even een emotioneel moment en de tranen rollen over mijn wangen... Zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt. Wat ontzettend mooi...

Mick besluit de Orka's (en de andere bootjes) even achter ons te laten en we gaan verder de zee op. Daar stuiten we al snel op een stel zeehonden en zeeleeuwen. Wat een geinige beesten zijn dit toch. Ze keken ons allemaal aan.. Zo van: wat komen jullie doen? Mick krijgt het idee dat sommigen niet helemaal op hun gemak zijn met ons bezoek en dus laten we ze verder met rust. Mensen zijn ook maar raar toch ;).

Mick verteld dat hier verschillende Orka families wonen en dus door dit gebied trekken. Wij hebben een deel van een familie gezien. Dit is een volwassen moeder die 3 jongen heeft gehad waar zij van weten. Allemaal in verschillende jaren. Ze registreren hier namelijk alle Orka's om zo in de gaten te houden hoeveel er leven. Ze heeft (waarschijnlijk) dit jaar een 4e jong gehad want Mick spot een kleintje langs haar zijde die er nog heel jong uitziet. Dit jong staat ook nog niet geregistreerd. Binnenkort proberen ze duidelijke foto's van het jong te maken zodat ze ook haar in de gaten kunnen houden.

In Noord Amerika is het ondertussen (gelukkig) verboden om Orka's te vangen en in Aquaria te doen. Dit is helaas in het verleden veel gebeurd. Denk aan Sea world. De dieren zijn uit zee gehaald, gescheiden van hun familie en in een klein zwembad gestopt. Helaas gebeurd dit in Rusland nog steeds.... In de verschillende Aquaria over de wereld, o.a. in Sea World Orlando en een dierenpark op Tenerife zijn trainers gedood door Orka's. In het wild is er (dat zij weten) nog nooit een mens aangevallen of gedood.

Mick verteld ons ook het verhaal van Granny. Granny is een Orka geboren in 1911. Zij is meerdere keren gevangen om te gebruiken in Aquaria maar ze was te oud... Ze hebben haar dus terug gegooid in zee. Gelukkig maar.. Lieve Granny is sinds vorig jaar vermist van haar familie en de verwachting is dan ook dat zij vorig jaar is overleden. Wat is ze oud geworden!

Nou terug naar onze Zodiac trip... We varen weer langzaam richting haven als we opnieuw Moeders met haar jongen tegen komen. Och en wat is het weer bijzonder. We proberen goede foto's te schieten maar ondertussen besef ik ook... Lau, je moet misschien heel even de camera weg leggen en even genieten van dit moment..... Dat heb ik dan ook gedaan!

Mick brengt ons terug naar de haven en pakt nog even wat golven mee. Haha we hebben er spierpijn van! Wat knalden we hard. Super gaaf!

We zijn aangekomen in de haven en we trekken onze pakken weer uit. We nemen afscheid van Mick die meteen met een nieuwe groep het water op gaat. Wij melden ons voor de shuttlebus terug en gaan wachten op de chauffeur. We staan ondertussen zo'n 20 minuten te wachten als ik besef dat het een kleine 20 minuten lopen is.. Weet je wat we gaan wel lopen. Het loopt immers heel gezellig langs de haven.

We stoppen eerst nog even bij een souvenir winkeltje waar we nog wat leuks scoren en lopen dan verder. We komen langs het parlementsgebouw wat er prachtig uitziet maar mijn oog gaat naar de haven. Wat zie ik daar nou? Ik snap er niks van... Het lijken wel Orka's? Kan toch niet midden in de haven.. Nouja zal wel. Even inzoomen met de camera. Ja hoor.. Het leeft... We weten even niet wat we zien en we vallen helemaal stil....... Er zwemmen gewoon 5 Orka's in de haven!!!!!!! Is dit een cadeautje of wat? Ik heb nog nooit zoiets gezien. En blijkbaar de Locals ook niet! Dat ze de haven in zwemmen is zeer uniek. De crew van Orca Spirit rent er naar toe om het vast te leggen. Ze geven aan dit nog nooit te hebben gezien. Wat een bijzonder moment maken wij hier mee. Fantastisch... We genieten enorm en volgen de Orka's helemaal mee (je kan hier helemaal de haven uitlopen) richting open zee. Daar gaan ze dan. FANTASTISCH!

We komen vol adrenaline aan bij de auto en moeten even 10 minuten gewoon zitten. Even niks en zitten... Haha!

We gaan even lekker eten en kletsen samen nog na over onze bijzondere ervaringen van vandaag. Op de klok zien we dat het toch al best laat is en we vertrekken maar vast richting de ferry. We hadden een reservering voor 18:00u maar konden ook die van 17:00u halen en er was nog plek. Prima!

We parkeren de auto op de ferry en lopen naar boven. We kopen lekker warme chocomel en Cappuccino en turen over de zee. Nou dit gaan jullie vast niet geloven. Weten jullie wat we zagen??/ Raad maar even............

Geraden?

Jawel ORKA'S!

We geloven het bijna zelf niet en het voelt gewoon vertrouwd ze te zien. De ferry vaart best snel dus het is even een paar minuten flink genieten. We nemen op onze manier afscheid van ze en genieten na van Vancouver Island.......

We zijn aangekomen in het hotel en nog zijn we niet uitgepraat over vandaag. Zo geweldig. We pakken onze koffers in want ja... Het was onze laatste dag! Morgen vliegen we weer terug. We vliegen Canadese tijd rond 1800u dus we gaan eerst nog even lekker shoppen hier bij een outlet in de buurt.

Uiteraard volgt er nog een laatste blog over onze terugreis ;).

Liefs van ons en familie Orka

1. Marianne Verwoert:
    8 juni 2018
    Wat geweldig allemaal zelfs hier op de bank krijg ik er tranen van in mijn ogen pffff wat een belevenis.
    En wat een avonturen hebben jullie beleefd daar in het prachtige Canada wat een divers land en wat een natuur.
    Laatste dag alweer jammer hoor maar ik ben ook weer blij dat jullie weer terug komen hoor!!
    Nog een heel fijne dag en nog even genieten.
    Dikke kus Mam xx
  2. Sandra:
    8 juni 2018
    Woww!!! Geen andere woorden voor. Wat is dit een fantastische reis geweest en wat was het een genot om mee te mogen lezen/leven. Stiekem wel een klein beetje jaloers (nou eigenlijk een groot beetje 🙊) Nog even een dagje shoppen en dan komen jullie met mooie herinneringen thuis. Fantastisch. Alvast een goede reis terug. XxX
  3. Louise:
    8 juni 2018
    Wauw wat een dag, dit is een droom die uit is gekomen, en ik denk zelfs meer.
    Kreeg zelf tranen in mijn ogen toen jij het beschreef, voelde ook een beetje adrenaline, en voor jullie was het allemaal vlak onder jullie neus.
    Beter als dit kon ook niet.
    Morgen weer naar huis, maar met schat aan ongelooflijke ervaringen belevenissen.
  4. Linda:
    Wow!!!!!!!!! Echt schitterend. Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt
    Geniet nog van de laatste paar uur daar.😚😙😗😘
  5. Lenie:
    8 juni 2018
    Wat een geweldige laatste dag. Die orka's weten gewoon dat jullie echte dierenliefhebbers zijn. Daarom laten ze zich volop aan jullie zien😉Echt heel bijzonder ik snap dat je dan emotioneel wordt. Onze natuur en alles wat er in leeft is het mooiste wat er is. Jullie hebben deze prachtige reis daar van mogen genieten.😃
  6. Rianne:
    8 juni 2018
    Wauww wat een avontuur weer! Wat is t jullie gegunt zeg al deze mooie momenten. Geniet nog even van jullie dag morgen en een fijne reis terug!! Xx
  7. Remco Kriek:
    8 juni 2018
    Nou, moet zeggen, ik voelde ook wat ogen trillen bij dit reisverhaal. :) Wat een prachtige ervaring! Dit is gewoon de topafsluiting van jullie vakantie. De kers op de taart!

Ik kan me goed voorstellen dat jullie daar even van moesten bijkomen.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Gaaaaaaf!!!