Op z'n Hollands........

15 september 2016 - Koggala, Sri Lanka

Vandaag is alweer de laatste dag van onze rondreis en nemen we later vandaag afscheid van onze chauffeur/gids. Maar voordat we dat gaan doen, gaan we eerst naar een oude VOC Stad, Galle.

​Een klein stukje geschiedenis....... :

Het eerste (veel kleinere) fort is gebouwd in 1588 door de Portugezen. In het jaar 1640 wordt het fort door Nederlandse troepen veroverd en daarna aanzienlijk verstevigd en uitgebouwd. De vesting heeft een totale oppervlakte van 52 hectare. Van 1646 tot 1658 was Galle de zetel van de Nederlandse regering op Ceylon. In 1656 werd Colombo veroverd en enige jaren later werd deze stad de zetel van het Hollandse gouvernement. In 1775 wordt een nieuwe protestantse kerk in barokstijl gebouwd, de Groote Kerk. Het originele orgel van de kerk is nog steeds aanwezig. In 1796 komt het fort in Britse handen. In 1837 werd onderwijs in de Nederlandse taal verboden, al is de invloed van deze taal nog altijd merkbaar. Tijdens de Tsunami van 2004 raakt het gebouw licht beschadigd.

Het fort kent nog een aantal Nederlandstalige straatnamen, zoals de Moorse Kramerstraat, de Zeeburgstraat, Middelpuntstraat en de Kerkstraat. De oude poort van de stad heeft het wapen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie tussen twee leeuwenfiguren en daaronder het jaartal 1669. Aan de andere kant van de poort bevindt zich een Engels wapen.

Best interessant, en helemaal bijzonder aangezien hier de Nederlanders waren gevestigd. In de kerk lagen graven van Nederlanders. Best gek om hier al die Nederlandse namen terug te zien. We hebben de kerk en het fort bezocht en hebben hier heerlijk rond gelopen. Er is hier genoeg te zien.

Eventjes later stonden we bij een uitkijkpunt over zee te kijken. Ik was toch wel erg nieuwsgierig naar de Tsunami op 2e kerstdag 2004 en vroeg aan onze gids of hij hier over kon vertellen. Zelf is hij wat vrienden verloren aan de Tsunami. Het was 2e kerstdag, oftewel vakantie periode. Veel lokale bewoners trekken dan naar de stranden voor een gezellig dagje uit. En ook in die periode barst het hier natuurlijk van de toeristen.

Een aardbeving midden op zee in de buurt van het Indonesische eiland Sumatra zorgde voor deze enorme vloedgolf, waarbij zo'n 36.000 (alleen in Sri Lanka) Sri Lankanen/toeristen om kwamen. Tot op heden zijn er in Sri Lanka nog steeds 14.000 mensen vermist. Hun lichamen zijn nooit terug gevonden. De reden dat er zo ontzettend veel mensen zijn omgekomen, is omdat de tsunami zo onverwachts op kwam zetten. Het was de eerste keer dat hier een tsunami aan wal kwam. Ze konden en wisten niet hoe ze hier op voor moesten bereiden. Toen het water terug werd getrokken de zee in, dachten veel (gelovige) Sri Lankanen dat hun god, hun een stuk land gaf. Ze liepen masaal het strand op, niet wetende dat binnen enkele minuten het water 10x zo hard en sterk terug kwam....

De zuidkust en de oostkust zijn het waarst getroffen. In Galle zijn veel mensen het Nederlandse fort op gevlucht. Hier stonden zij hoog en droog...

Op de weg naar ons hotel zijn we nog gestopt bij een turtle hatchery. Langs de stranden leggen schildpadden elke nacht eieren. Deze nesten worden geroofd door mensen, die de eieren door verkopen. De Turtle hatchery zorgt ervoor dat eieren worden opgegraven, en dat deze in de turtle hatchery op de natuurlijke en veilige manier kunnen uitkomen. Wanneer de jongen zijn uitgekomen laten ze deze vrij op het strand. Doordat veel organisaties op deze manier bij springen, gaat het hier redelijk goed met de schildpadden.

Ook vangen deze hatchery's schildpadden op welke bijvoorbeeld gewond zijn. Op dit moment had hij 2 schildpadden opgevangen welke vast zaten in vissers netten. Beide schildpadden missen een vin. Overleven in het wild gaat helaas niet meer. Deze schildpadden kunnen nu niet meer duiken en zullen dan uithongeren.

Aangekomen in ons hotel hebben we afscheid genomen van onze gids. We geven hem een leuke (verdiende) fooi en geven hem nog wat leuks voor zijn dochtertje. Nu gaan we de komende dagen lekker genieten. Met een beetje geluk kunnen we morgen nog terug komen bij de hatchery en mogen we schildpadjes mee uit zetten. Dat zou echt helemaal te gek zijn natuurlijk!!!

Na het lekkere avond eten hebben we nog een mooie strand wandeling gemaakt. Erg mooi hier... Overal kreeftjes en krabbetjes. Oppassen voor je tenen!!

Welterusten en tot morgen!

Liefs Arjan & Laura

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marianne Verwoert:
    15 september 2016
    Intressant hoor dat verhaal over onze voor vaderen , en indrukwekkend ook die tsunami dat je daar nu gewoon kan staan na wat daar allemaal is gebeurt, gelukkig is dit nu niet aan de orde, jullie reis loopt op zn eind ga nog lekker genieten die laatste dagen en rust lekker uit ,dat hebben jullie eel verdient na al die belevenissen.
    Kus mam
  2. Ellen:
    15 september 2016
    Wat een mooi reisverhaal weer en wat heb ik genoten van alle momenten die jullie met ons gedeeld hebben echt een Super vakantie hebben jullie nu nog paar daagjes genieten en dan is het al weer om ben eigenlijk benieuwd waar jullie vakantie volgend jaar heen gaat xxxx
  3. Remco Kriek:
    15 september 2016
    Wat apart, zo'n stukje Nederland in Azië! En ook heel bizar dat jullie daar zo dicht bij een tsunamiegebied zitten.

Geniet lekker van de rust en luxe komende dagen!
  4. Paula van Asch:
    15 september 2016
    Dat was echt een lesje nederlandse geschiedenis! Is allemaal interessant om te horen. Er zullen niet veel Nederlanders zijn die dit weten. De tsunami was een groot menselijk drama. Dat er nog zoveel mensen worden vermist is ongelooflijk. Veel plezier morgen met de schildpadjes!
  5. Linda:
    15 september 2016
    Wat hebben we genoten van jullie verhalen en foto's. Nog een paar dagen rust en dan weer huiswaarts. Deze ervaring zal jullie nooit meer vergeten. XXX
  6. Lenie:
    15 september 2016
    Leuk stukje geschiedenis. Ik hou daar van. Altijd interessant om te weten waar we vandaan komen en wat we gedaan hebben dat vormt de Nederlanders. Grappig over die schilpadden, ik heb nl. vandaag van Jordi en Mandy gehoord dat ze 2 schildpadjes uitgezet hebben die ze op Bali geadopteerd hadden,hopelijk mogen jullie dat morgen ook doen. Geniet nog van jullie laatste dagen
  7. Lizette:
    16 september 2016
    Jullie hebben toch heel wat mooie dingen gezien, geniet nog even van jullie dagen aan het strand en tot volgende week ,
    Liefs je collega