Beren, beren en nog meer beren...

31 mei 2018 - Clearwater, Canada

Vandaag rijden we weer verder naar ons volgende hotel. Het hotel ligt in Clearwater, vlakbij Wells Gray national park.​ De rit is een dikke 4 uur rijden maar het zou een leuke rit worden met veel dieren. We zijn benieuwd!

We gaan extra vroeg op, zo rond 6uur en om 6:30u zitten we in de auto. We tanken de auto vol en doen eerst nog een rondje in Jasper opzoek naar dieren. We spotten hier en daar een Elk die lekker rustig in het gras liggen. Wel grappig dat ze eigenlijk bijna in de achtertuin liggen van de mensen die hier wonen! Kunnen wij ons toch niet voorstellen thuis ;).

We gaan op weg naar Clearwater en komen onderweg wat hertjes tegen. De beren hebben er nog even geen zin in vandaag en blijven lekker verstopt zitten. De wolven hebben ondertussen wel een beetje ons hart gestolen.... Wolf nummer 3 hebben we namelijk gespot! Het is ongelofelijk maar waar! Ook dit keer was een foto erg lastig maar we hebben de wolf wel (zo goed als) vast kunnen leggen op de dashcam. We waren weer dol enthousiast.

Na ongeveer 1 uur rijden stoppen we bij de Overlander Falls. Een Trail van ca. 15 minuten heen en 15 minuten terug. Het is een trail midden door het bos die ons naar een prachtige waterval brengt. De klok is inmiddels weer een uurtje terug gegaan (we zitten weer op 9u tijdverschil), dus het was erg vroeg dat we deze trail liepen. We liepen hem dan ook zonder andere toeristen. Best een beetje eng hoor met al die beren. Haha! We keken dan ook goed om ons heen. Maar geen beer gespot.

We zijn terug bij de auto en besluiten in het plaatsje Blue River een Rivier safari te doen. Op deze manier heb je grote kans op het spotten van (vooral) beren. Ook een moose kan hier worden gespot en Bald Eagles.

We kopen onze tickets en krijgen beide een zwemvest. We hebben een ontzettend leuke gids die weet waar hij over praat. Hij verteld ons weetjes over beren die heel erg interessant zijn. De boot vertrekt en we turen met zen alle door de bomen. Ook moeten we goed in het water kijken want beren zijn goede zwemmers én ze klimmen erg graag in bomen.

Het nest van de Eagles is helaas leeg. Dit hield in dat er nog geen eieren zijn gelegd. De gids zei dat hier een mannetje en een vrouwtje elk jaar terug komen om eieren te leggen. Het was een leeg nest maar toch bijzonder! We hebben het ook nog over de Moose gehad. Deze zou ik toch graag willen spotten. Het is erg zeldzaam deze in het wild tegen te komen. Dus we laten deze wens maar even varen. We mogen immers niet klagen met al die beren en wolven ;). Ze stonden hier trouwens wel te kijken dat we al zoveel wolven hadden gespot. Wauw! was hun reactie. Ja wij kunnen er ook niks aan doen, het overkomt ons!

Na een kwartiertje rond varen spotten we een tweeling beer. Ze klimmen wat in bomen. Maar zodra ze ons zagen werden ze een beetje verlegen!  Ze zijn nog jong en volgens de gids zijn ze net door hun moeder verlaten. Klaar om op eigen benen te staan. Vaak blijven broertjes en zusjes nog even bij elkaar na het verlaten van moeder. Dit omdat het natuurlijk erg spannend is en zo nog wat aan elkaar hebben. Volgens de gids zijn deze 2 beertjes al een tijdje op dezelfde plek. Het is een natuurlijk proces waar ze even doorheen moeten. Ze kunnen zelf nog niet goed de weg vinden en blijven dan vaak 'hangen' op de plek die ze goed kennen. Maar zodra ze er klaar voor zijn komt dat helemaal goed!

Verderop zien we een iets oudere beer. Deze zit wel wat verstopt dus echt foto's maken lukt niet. Maar we kunnen hem tussen de takken door spotten. Een toerist uit de boot ziet met zijn verrekijker in de verte 2 beren. We varen er op af en ondertussen is de 2e beer (waarwschijnlijk zijn moeder) weggelopen. De beer die er nog zit is rond de 1 á 1.5 jaar. Moeders hield hem op afstand in de gaten. Waarschijnlijk zal deze binnenkort door zijn moeder weggejaagd worden om op eigen benen te staan. Klinkt best hard, maar that's nature. We kunnen van deze kleine jongen super mooie foto's maken, aangezien hij heel erg nieuwsgierig is. Hij heeft ook echt nog een super lief koppie.

Voldaan van een geweldige riviertocht varen we terug en gaat de reis weer verder. Onderweg zien we nog een mooie rivier en genieten we opnieuw van alle uitzichten. We mogen op sommige snelwegen 100kmpu. Wat ons verbaast is dat er op diezelfde weg ook fietsers mogen rijden. Die fietsen dus gewoon op de snelweg. Eigenlijk best bizar...

We komen aan bij ons hotel en gooien onze koffers op de kamer. We besluiten met de auto naar Wells Grey national park te rijden. We gaan voor de Helmcken Falls. Dit schijnt een prachtige, megagrote waterval te zijn. Het is ca. 40 km het nationaal park in en dus hopen we ook op wat Wildlife.

Na ongeveer een half uur rijden rijd een auto ons tegemoet met licht signalen en handgebaren. Ohjeej wat is er aan de hand? Hij reed naar ons toe en fluisterde: A mommy bear with 2 cubs!!!!! OOOOOHHHHH WAAAAR? En daar liepen ze dan.... Mama en haar 2 jongen. Wat een fantastisch gezicht. Ze liepen door de bossen en wij konden voorzichtig mee kijken vanuit de auto tussen de takken door. We konden geen foto's maken. Op een gegeven moment besluit één van de kleintjes ons een kado te geven... Ze gaat staan op een boomstronk met haar voorpootjes en kijkt ons zo recht aan. Ben ik me toch te laat met de camera!!! Oooooh wat baal ik hier van! Echt super zonde.. Met die foto had ik veel prijzen in de wacht kunnen slepen, hahahah!

we barsten van de adrenaline en komen binnen een paar minuutjes aan bij de watervallen. We spotten de waterval maar het stikt hier van de muggen. We vluchten snel onze auto weer in. Maar wauw wat een vette waterval. En zo hoog ook!

We nemen dezelfde route weer terug in de hoop alsnog het familieportret vast te kunnen leggen. We spotten ze wel maar ze zitten nog dieper in het bos. We besluiten ze lekker met rust te laten. Wie weet dat we ze nog tegen komen de komende dagen ;).

We willen terug rijden naar het hotel als Arjan een Off road weg ziet. En tja.... We rijden wel een Jeep Wrangler he ;). We besluiten om een stuk op deze weg te rijden. En de Jeep kan het inderdaad prima aan. We draaien de bocht in en daar zit ons volgende kadotje.. Beer nummer 8 van vandaag! En wat is deze groot.. Opnieuw weer een zwarte beer. Hij is wat schuwer en daarom rijden we iets naar achter. We willen niet dat hij van ons schrikt. Na 5 minuutjes duikt hij de bosjes weer in.

Wauw.. Wat een dag.. Je zou denken misschien dat het spotten van zoveel beren niet meer bijzonder is.. Maar bij elke beer die we tot nu toe zien slaat je hart weer iets harder ;).

We gaan dit keer lekker uit eten op onze kamer! Ook wel is leuk. Er zit hier een mega supermarkt waar we wat broodjes halen en lekker wat te drinken. We duiken zo weer lekker ons bed in. Morgen hebben we niet heel veel op de planning. Even rustig aan. Misschien gaan we vroeg op om al vroeg door het park te rijden. Misschien krijgen we de kleintjes nu wel op de foto ;).

​Ohja... De beren teller staat ondertussen op 12!!!! :) :) :)

Liefs Laura en Arjan

1. Louise:
    1 juni 2018
    Dit is weer een onvergetelijke dag geworden,
    Zoveel beren tegen te komen is toch een droom die niet iedereen meemaakt.
    En wat een goed idee, om met een bootje de rivier op te gaan, zo zie je de natuur vanaf een andere kant.
    Wat is Canada toch mooi.
  2. Sandra:
    Woww
  3. Remco Kriek:
    1 juni 2018
    Jullie hebben serieus veel beren al gezien! Wowie! En zeker mooi zo vanuit de boot genomen die foto's.

Wel jammer dat je geen foto kon maken van het poserende welpje! Had mooi gestaan op de kalender van National Geographic. ;)

En het blijft inderdaad iedere keer dat je een beer ziet weer bijzonder, maar dat geldt ook voor die gave, krachtige watervallen, zo mooi!
  4. Marianne Verwoert:
    Het moet niet gekker worden al 3 wolven gezien, hebben jullie weer,
    helemaal te gek.
    En zou het beren aantal maar op gaan schrijven want jullie zijn pas op de helft van jullie reis pfff .
    Zoveel moois zie je niet altijd op je vakantie geniet er maar van!!
    Een beren knuffel van je moeder 🐻🐻🐻
  5. Angela:
    Mooie foto’s hoor! En wat gaaf al die beren 😉👍🏼
  6. Wilma van Asch:
    1 juni 2018
    Wat een mooie foto’s en wat een onvergeetelijke dag weer met al die beren. Spannend