The Icefields Parkway

29 mei 2018 - Jasper Nationaal Park, Canada

Hallo allemaal, daar zijn we weer.

We zijn alweer aangekomen in Jasper National Park. Via een geweldige route zijn we terecht gekomen in een fijn hotel genaamd Tonquin inn.​ Er stond vandaag vooral een rij dag op de planning met wat stops onderweg.

De route ging via de icefields Parkway. Uitgeroepen tot één van de mooiste wegen van de wereld.. En dat hebben we geweten ja, wat een prachtige plaatjes! Je rijd door een gebied van verschillende nationale parken zonder hekken langs de weg. Dit betekend dat we onze ogen open moeten houden voor Wildlife! De maximum snelheid ligt hier steeds tussen de 70 en de 90 km.We zijn eigenlijk net 15 minuten aan het rijden en zien al het eerste hertje. Stoppen was dit keer helaas niet mogelijk, maar die zien we vast nog wel een keer ;).

We stoppen bij wat onbekendere meren (waardoor het lekker rustig is) en verschillende watervallen. We zitten in een hoog gebied met nog best wel wat ijs en sneeuw. We voelen het ook aan de temperatuur want het is hier ca. 12 graden. We moeten voor het eerst een jas aan! Doordat er best veel smeltwater is zijn de watervallen erg groot en sterk. We schieten wat mooie plaatjes!

We komen halverwege de route en maken een stop bij de Columbia Icefield. Hier kunnen we een bezoek brengen aan de Glacier Skywalk. We kopen onze kaartjes en worden met een bus naar de Skywalk gebracht. In dit gebied zijn verschillende gletsjers en hoge bergen. Via deze (glazen) Skywalk krijg je een heel gaaf uitzicht over al dat moois. Het is wel even eng... Als je naar beneden kijkt krijg je toch een heel raar gevoel van binnen! Haha.. Maar het was erg gaaf. We zien tegen de berg aan ook nog wat Berggeiten. Die kunnen we ook weer van ons lijstje schrappen. Check!

We gaan met de bus weer terug en onze chauffeur/gids vertelde ons dat er op de route naar Jasper een Moose is gespot (blijkbaar heel zeldzaam) en verschillende beren met jongen! Ook een Grizzlybeer heeft zich daar vandaag laten zien. Nou wij raakte al helemaal enthousiast natuurlijk. We houden nog even een plas pauze en we nemen nog wat foto's van de Athabasca Gletsjer. Best bizar trouwens, de gletsjer kwam heel wat jaren geleden nog tot de parkeerplaats. En nu is de gletsjer eigenlijk nog maar een derde. Hier merken ze duidelijk dat het klimaat veranderd. We gaan snel de auto in, kom maar op met die beren!

We rijden echt een prachtige route midden door de bossen. Hier moeten we toch wel weer een beer kunnen spotten?

Onze volgende stop is bij de Sunwapta Falls. Prachtige waterval die met een noodgang naar beneden komt. Prachtig! We gaan weer op weg en zien verschillende auto's stil staan. Ja hoor! Een zwarte beer! En wat een mooie.. Helaas zonder jongen maar ooh zo mooi! Hij liep lekker in het gras naast de weg te genieten van allerlei lekkers.

We gaan weer door en stoppen bij onze laatste stop van vandaag. Opnieuw een waterval: Athabasca Falls, welke we echt niet over konden slaan. Wat een kracht komt er eigenlijk uit water bizar! Hier werd een flinke bus Japanners afgezet. Heel gauw wegwezen! Haha;).

We hoeven nog zo'n 15 minuutjes voordat we bij het hotel zijn. En plots staan er allemaal auto's stil op de weg en er staan veel mensen langs de weg naar beneden te kijken. Hé wat doen ze daar? Wij stappen ook uit, want tja als er 1 over de dam is ;), en dat is maar goed ook! WAUW een echte Grizzly! Hij lag wel wat verstopt tussen de bosjes.. Kon er niet heel goed een foto van maken maar ik denk dat jullie er wel een Grizzlybeer uit kunnen halen;). Geweldig dit en wat is hij groot! Echt 2 keer zo groot als de bruine en zwarte beer.

Wat hadden we vandaag weer een geluk zeg... Zo tof dit!

We hebben ingecheckt bij ons hotel en schieten het stadje in. We eten lekker wat en halen wat boodschapjes in de supermarkt. Op naar morgen.. Nu al zin in!

Liefs van ons

1. Remco Kriek:
    30 mei 2018
    Wowiieeeee!!! Zo vet dit! Elke keer denk je dat je het mooiste hebt gezien en dan komt er toch weer iets wat nog gaver en spectaculairder is!

En natuurlijk supervet dat jullie een grizzly hebben gezien! Inderdaad, als je in zo'n gebied ineens een rij auto's zien stoppen waar het niet hoort, dan is er iets bijzonders te zien!

En jullie hebben lekker nog veel dagen vakantie te gaan.
  2. Lenie:
    30 mei 2018
    Oh,wat geweldig weer. Al die prachtige watervallen. Ik hou van water(echte waterman😉) En dan die beren wow wat zien jullie veel.
  3. Robert Jan:
    30 mei 2018
    Ik heb het gewoon druk met die reizende collega's en familie. Mijn zoon laat al het mooie zien van de parken in Arizona en Utah en jullie van Canada. Schitterend allemaal. Prachtige foto's en ja die beren zien we liever niet op de beursen maar in de natuur is dat geweldig natuurlijk. Geniet ervan!!
  4. Linda:
    30 mei 2018
    Alweer een prachtige dag. Wauw die beren echt gaaf. Jullie hebben al veel gezien. En dat is nog niet alles.
  5. Marianne Verwoert:
    30 mei 2018
    Ik wil ook naar Canadaaaaa....
    Zo veel moois te zien daar, natuurschoon ,beren, geiten een wolf en wat er nog meer komt aankomende dagen, ben zo benieuwd.
    Gelukkig kunnen wij iedere dag meegenieten van jou mooi geschreven dag verslagen super leuk om te lezen.
    Op naar weer zo'n gave dag!
    Lekker uitrusten nu, tot morgen

Dikke kussen mam
  6. Ellen:
    Echt gaaf allemaal
    Wat een fantastische vakantie hebben jullie zeg
    Echt schitterend
    Kan niet wachten op jet volgende verhaal en al die prachtige foto.s
  7. Tante....:
    Wat leuk...geweldig hoor.
    Ben benieuwd wat er nog meer volgt..
    Plezier♥♥💋💋
  8. Louise:
    30 mei 2018
    Zo gaaf is die rit van Banff naar Jasper, en zo leuk dat jullie elke keer beren zien, want daar kom je eigenlijk ook een beetje voor, om beren te spotten.
    Zie dat jullie Lake Louise hebben overgeslagen, er is ook zoveel moois te zien, en de Athabasca Falls die zijn inderdaad geweldig, alles is geweldig daar.
  9. Laura:
    Hoi Louise!

We hebben Lake Louise eergisteren al gedaan samen met Lake Moraine die vlakbij elkaar liggen. Maar het is zeker waar we kunnen niet alles doen! Keuzes maken he ;)

Groetjes Laura
  10. Louise:
    2 juni 2018
    Lees nu wat beter en zie dat jullie toch naar Lake louise zijn geweest,
    dit meer was 1 van mijn favoriete, bij ons was het meer nog half bevroren.
    Zo leuk om alles weer te herbeleven.