Ik zag 2 beren broodjes smeren .....

27 mei 2018 - Banff National Park, Canada

Waar zullen we is eens beginnen... We hebben vandaag zó veel gezien...

​We beginnen maar eens bij het ontbijt. Het hotel bood ons een ontbijt aan van het huis. Altijd makkelijk natuurlijk. Alleen was het een beetje een zwaar ontbijt vind ik zelf... Ik ben meer van een simpel broodje haha. Maar kregen een gebakken ei, toast, Bacon en een aardappelprutje. Maar om nou nee te zeggen is ook weer zo lullig. We hebben dus stevig ontbeten en checken daarna uit om op pad te gaan. Het is vandaag weer ongeveer 4 uur rijden. Wel even opletten want jawel we gaan van 9 uur naar 8 uur tijverschil. We verliezen onderweg dus 1 uur.

Onze eerste stop is ongeveer na 30 minuten rijden. We maken een hike op de Giant Cedars Boardwalk Trail. Een prachtige wandeling wat ons beide doet denken aan het Sprookjesbos.. Zo mooi en wat een hoge bomen. Het park staat bekend om de grote, oude bomen. De meeste bomen die hier staan zijn ruim 500jr oud. We hebben nog rond gekeken of we een beer zagen (ja, die zitten hier) maar helaas...

We stappen de auto weer in en we krijgen het ene mooie uitzicht na het andere. Geweldig. Echt genieten geblazen in de auto!! Tot mijn vreugde zie ik ook nog een Bald Eagle vliegen maar helaas is dat vanuit de auto niet te fotograferen. Hopelijk gaan we die nog een keer tegen komen!

We stoppen in Golden.​Bij The Northern Lights Wildlife Wolf Centre. Een opvang voor wolven en wolfhonden. Er zitten 8 wolven/wolfhonden welke binnen zijn gebracht omdat ze of als huisdier zijn gehouden of omdat ze uit een dierentuin zijn gehaald. Er zat 1 wolfhond van 14 jaar oud die in verschillende huizen heeft gewoond. Het is hier in Canada namelijk toegestaan om een wolfhond als huisdier te hebben. Helaas zien ze nog niet in dat een wolfhond meestal 60% wolf is en 40% hond. Dit houd in dat ze zich natuurlijk vooral zullen gedragen als wolf. En veel mensen denken daar niet over na. Ze mag hier nu lekker oud worden! Een wolfhond is in de meeste gevallen trouwens een combinatie van een wolf en een Husky.

Er worden in deze opvang geen jongen geboren. Er zijn 2 wolven die als pup zijn binnengebracht. Deze wolven zijn zo mak dat ze mee worden genomen naar scholen om hier meer te vertellen over de wolf. Het gaat namelijk echt totaal niet goed met de Grijze Wolf in Canada. In 5 verschillende Nationale Parken leven er nog in totaal 75. In Banff (het nationale park waar we nu zitten) leefde een wolvenpack van 9 wolven. de Packleader (moeder wolf) is neergeschoten en zo viel de gehele pack uit elkaar. Met het vervolg dat er nog 2 wolven overbleven. Helaas is zojuist bekend geworden dat deze 2 wolven Banff National park uit zijn gevlucht, op zoek naar een nieuwe pack.... Zodra deze wolven buiten het nationale park komen, mogen ze helaas worden neer geschoten door 'hobby' jagers. Heel krom allemaal.. En zo heeft Banff national park geen wolven meer. Ze zijn hier in het Northern Lights Wildlife Wolf Centre een petitie gestart welke wij uiteraard hebben getekend!

De volgende stop is het Emerald Lake. Een prachtig meer met heeeeeeel veel toeristen. We schieten wat mooie plaatjes en gaan snel weer weg. Was echt veel te druk.. (Uiteraard is ook hier de meerderheid: Japanners...) Maar de foto's hebben we ;) De stop die er eigenlijk vlakbij ligt is de Natural Bridge. Dit is een brug van steen die zo gevormd is door de waterval dat het op een soort brug lijkt. We genieten hier even een moment van de prachtige omgeving.

Door naar Johnston Canyon. Een prachtige hike naar de Lower Falls van ca. 1.5km. Lang zat voor ons :) Je loopt door een kloof richting de waterval. Een prachtig gebied met veel eekhoorntjes. We merken dat we in een Toeristisch gebied zijn beland want ook bij deze excursie barst het van de toeristen. We nemen bij de uitgang een lekker ijsje en besluiten de laatste 30minuten naar het hotel binnendoor te rijden. Een mooie route tussen de bossen.

We zien al snel een verkeersbord met: Watch out, wildlife. Nou kom maar op dan want het enige wildlife wat we tot nu toe hadden gezien was een dood hert langs de weg..... Zielig... Ik hoop niet dat iemand die tegen zijn auto heeft gehad want dan is er niks meer over van jou en de auto ben ik bang...... Maar goed, terug naar de toeristische route...... We rijden lekker op ons gemak en we genieten van het uitzicht (stiekem zoeken we ons een bult in de bossen of we iets zien hoor)... Haha.

Uit het niets staat er een rij auto's langs de weg.... En dit kan maar 1 ding betekenen.................................................................................................

BEREN!!!!

Ja hoor, wel 2! Een bruine en een zwarte. De zwarte schiet al snel de bosjes in (is wel vastgelegd op onze Dashcam hoor Adrie;)) Maar de bruine blijft lekker lang zitten en gaat op zijn gemakje lekker eten. Wat fantastisch zeg een beer! En dat al op dag 5. Onze dag kan niet meer stuk :)

Na een minuut of 15 rijden we door en opnieuw zien we wildlife langs de weg!! Dit maal 2 Dikhoornschapen die zichzelf ook aan ons wilde laten zien. Ook super tof! En alsof dat allemaal nog niet genoeg was waren er nog 3 hertjes die ons heel verlegen aanstaarden vanuit de bosjes.... Wat een heerlijke rit was dit!

Nu aangekomen in het hotel in Banff waar we een geweldig mooie kamer hebben gekregen. We eten wat in het gezellige stadje en kruipen nu lekker onder de wol.

We lezen al jullie reacties elke keer weer met veel plezier. Bedankt allemaal. xxx

Liefs van ons

1. Sandra:
    28 mei 2018
    Ohhh ik wil ook #jaloers 😍 wat een onwijs mooie dag. En wat je zelf zegt, het is pas de 5e. Dit wordt lekker nagenieten op je hotelkamer. Heel gaaf en ik kan niet wachten op de volgende blog. XxX
  2. Remco Kriek:
    28 mei 2018
    Ooooooh heerlijk! Inderdaad, dat moment dat je een rij gestopte auto's ziet en je beseft al "Dit is het, hier gaan we ze zien!". Zo ontzettend gaaf. En dan de natuur eromheen, zo ontzettend mooi! Jullie hebben weer geweldig mooie plaatjes geschoten. En de reis is eigenlijk nog maar net begonnen! :)
  3. Louise:
    28 mei 2018
    Wat een mooie dag hebben jullie weer gehad, en het weer zit ook mee, en dan nog beren gezien, en dan die mooie plekjes, weer geweldig om te zien.
    en dan te bedenken dat er nog veel meer moois op jullie weg gaat komen.
    Spannend allemaal .
  4. Marianne Verwoert:
    28 mei 2018
    Jeetje niet normaal meer wat jullie allemaal meemaken en dan die BEREN 🙈🙈 fantastich, elke ochtend is het eerste wat we doen jullie verslagen lezen en ons verbazen over het prachtige Canada .
    Wat een reis, dit wordt straks weer een geweldig fotoboek .
    Op naar jullie volgende vast weer spectaculaire dag !!
    Liefs van Mam xxx
  5. Linda:
    28 mei 2018
    Wauw weer zo'n schitterende dag. Wat een belevenis allemaal. En dan die beren, echt gaaf hoor! En de natuur is ook zo mooi.
    Kijk al weer uit naar de volgende blog
    XXX ma😍😍
  6. Elisa:
    28 mei 2018
    Zoo jullie zien wel echt hele mooie gebieden, ook ik lees als ik wakker ben alleerst jullie blog. Echt leuk en je schrijft ook super leuk. Net of we ook een beetje daar zijn maar dan zitten wij hier🤪😜 Veel plezier nog en kijk wel uit met dat wild😅

Xxx van ons
  7. Wilma van Asch:
    28 mei 2018
    wat een schitterend verhaal weer en wat maken jullie mooie dingen mee.
    Wolven wat fijn dat die zo netjes worden opgevangen en beren wat is het allemaal mooi in de natuur. Kijk uit met al die wilde dieren (beren) in Nederland alleen last van wilde mensen en dat is al heftig (grapje)
  8. Tante....:
    Dus toch...beren prachtig hoor,
    .Hier thuis loopt ook iets prachtigs hoor.....
  9. Lenie:
    28 mei 2018
    Wat een prachtige dag. En wat een geweldige natuur.Jullie zien weer zoveel,fijn om met jullie mee te genieten😃Op naar morgen
  10. Wilma:
    29 mei 2018
    Wauw wat prachtig
    Wat een mooie reis maken Jullie,
    Zo jaloers.
    En wat gaaf dat je zo veel dieren heb gezien.
    Geniet er samen maar van