Een droom die uit komt.....

9 september 2016 - Negombo, Sri Lanka

Vandaag onze eerste echte dag in Sri Lanka. En wat voor één.......

In Nederland hebben we wat voor onderzoek gedaan naar de olifanten hier in Sri Lanka. Bij de meeste organisaties hier kan je een rit maken op de rug van de olifant. Het dier draagt dan een bak op zijn rug wat vastzit aan de buik. Hier kunnen meestal zo'n 6-8 mensen in. Dit is absoluut niet dier vriendelijk, en dit is dus wat we absoluut niet wilde. Gelukkig zijn er veel organisaties die er nu ook de ernst van in zien, en wordt dit gelukkig minder.

​Op internet kwamen wij bij de Millennium Foundation terecht. Dit is een organisatie waar mishandelde olifanten terecht kunnen. Er zit daar bijvoorbeeld een olifant die 'gewerkt' heeft in de toeristen branche. Elke dag had zij toeristen op haar rug om uren mee door de jungle te wandelen. Hierdoor heeft zij nog steeds inwendige bloedingen. Doordat de band veel te strak om haar buik zat. Door medicatie proberen ze dat hier onder controle te houden/krijgen.

Een andere olifant werd gebruikt als 'werk' olifant. Deze moest spullen voort trekken. Wanneer de olifant weigerde, werd deze geslagen met een bijl. De littekens zijn dan ook te zien bij deze olifant. Deze olifant heeft geen vertrouwen meer in de mens. En zal hier ook geen contact hebben met toeristen. Op dit moment was dit mannetje ook een beetje agressief. 1 tot 2 keer per jaar ontwikkelen de mannetjes een hormoon. Door dit hormoon vertonen ze vaak agressief gedrag. Dit is een natuurlijk proces wat dit mannetje jaren niet gehad heeft door dat hij niet gezond was bij zijn vorige eigenaar. Ook wel logisch als je zo mishandeld wordt natuurlijk. Het dier kon niet olifant zijn.

Elke olifant in deze organisatie heeft zijn eigen Mahout. Een Mahout is als het ware het 'baasje' van de olifant. Als de olifant ziek is slapen ze bij het dier. Ze voeren ze en verzorgen ze. Ze bouwen echt een band op met hun eigen olifant. Sommige olifanten zijn wel 20-25 jaar samen met hun Mahout. 1 van de olifanten had net een nieuwe Mahout. Ze luisterde niet naar hem en was erg ondeugend. Was haar Mahout aan het uit testen. Was wel grappig om te zien! De Mahout draagt een stok met zich mee. Om ons te laten zien dat dit niet scherp was lieten ze dit voelen. Het is inderdaad bot. Hiermee kunnen ze de olifant aansturen, indien nodig.

In deze organisatie worden ook geen olifantjes geboren. Het is enkel het opvangen van olifanten. De olifanten dragen hier kettingen om hun voorpoot en om hun nek. Het is natuurlijk niet hoe het hoort, maar we moeten onthouden dat dit wilde dieren blijven. En overleven in het wild zit er helaas niet meer in. Mocht de olifant agressief gedrag vertonen kan de Mahout het dier op veilige afstand aan een boom vast maken (dit gebeurd trouwens zeer zelden).

We begonnen met een wandeling door een jungle rijk gebied. In dit gebied slapen de dieren zo'n 4-6 uur per dag. Elke olifant heeft zijn eigen (open) slaapplekje. Er komen dus geen hokken aan te pas. Hier kunnen zij heerlijk liggen tussen stro en bladeren en er is genoeg voedsel.

Wij maken de wandeling met de jonge Pooja. Deze dame is nog jong en daarom behoorlijk enthousiast. Dat is de reden dat zij een extra ketting aan haar achterpoten heeft. We werden begeleid door een Canadees meisje, wat op wereldreis is geweest en hier is blijven hangen als vrijwilligster. Zij kon ons dit allemaal duidelijk uitleggen.

Na de wandeling mochten we Pooja wassen. Ooh wat vond ze dit heerlijk. Je kon goed zien dat ze er van genoot. We konden haar huid scrubben met de schil van een kokosnoot. Dit was een droom die uit kwam voor ons. We hebben hier ontzettend van genoten. Ohja, we kregen nog een verassing. Pooja kwam iets omhoog uit het water, en ja hoor een flinke plons water over ons heen met haar slurf! heel leuk....:)

Deze organisatie gebruikt de poep van de olifanten. Zij maken hier papier van. Het proces is: poep -> koken -> kleur (van het papier) toevoegen -> even mengen -> water uit het papier persen -> en drogen maar. Binnen 3 dagen is het papier droog. Erg leuk om te zien. En erg bijzonder dat ze dit kunnen maken van poep!

We hebben afscheid genomen van Pooja en rijden terug met onze gids en chauffeur naar Negombo. Een echtpaar wat werkt voor het hotel waar we gisteren waren. Ook hun had ik van te voren in Nederland geboekt bij het hotel. Ze waren zeeeer vriendelijk en hebben samen met ons nog een bezoek gebracht aan een kleine thee fabriek. Ook zijn we onderweg gestopt om kokosnoten, verse ananas en bananen te proeven. Heerlijk! Het bezoek aan de theefabriek en het fruit proeven was exclusief en hebben ze speciaal voor ons geregeld. In ruil daarvoor kregen zij van ons een stroopwafel. Ze vonden hem heerlijk!!

We genieten na van deze bijzondere dag.

Liefs Arjan & Laura

1. Lizette:
    9 september 2016
    Hi,

Bucketlist: Check :-) Wat fijn om dit allemaal te lezen en dat jullie zo genieten. Nog heel veel plezier en geniet van al het moois om jullie heen. xx
  2. Lenie:
    9 september 2016
    Echt super leuk. En fantastisch hoe ze voor de dieren zorgen. Veel plezier nog maar dat lukt wel denk ik
  3. Remco Kriek:
    10 september 2016
    Misschien moet ik toch ooit eens over mijn angst voor de inenting heen stappen, want dit is zooooo gaaf! En San is ook 100% jaloers. ;)

Ziet er weer uit als een geslaagde dag!
  4. Paula van Asch:
    10 september 2016
    Wat zielig die olifanten. Hoe kunnen mensen zo wreed zijn. Jullie hebben een prachtige vakantie. Tot jullie volgende verhaal! xxx
  5. Marianne Verwoert:
    10 september 2016
    Wat een prachtige foto's wij krijgen hiet al een super indruk van jullie reis ,laat staan hoe dat jullie dit ervaren , op naar nieuwe indrukken en ervaringen.
    Kus mam xx
  6. Laura:
    10 september 2016
    Bedankt voor al jullie lieve reacties. Leuk dat jullie ons volgen!
    Liefs van ons