Onze rondreis begint

10 september 2016 - Dambulla, Sri Lanka

Om 07:30 stond onze chauffeur klaar om ons op te halen. Hij zal ons de komende week wat highlights van Sri lanka laten zien. Bijzonder vriendelijke jongeman welke veel weet van zijn land. ​Hij spreekt ook duidelijk Engels, zodat we hem goed kunnen begrijpen.

Onze eerste stop is na 2 uur rijden bij het olifanten weeshuis. Het is voor ons een dubbel gevoel hier. Het zijn olifanten die geen moeder meer hebben. Ze stonden er in het wild alleen voor. Een klein olifantje overleefd dat niet en wordt dan hier opgevangen. De olifantjes die hier net zijn aangekomen, worden vastgemaakt aan een ketting als ze in de rivier gaan baden. Dit doen ze omdat ze nog moeten wennen aan de omgeving, de andere olifanten en natuurlijk de horde toeristen die hier komen kijken. Dit ziet er best wel een beetje zielig uit. Het grootste deel van de olifanten hier wordt niet gebruikt voor toeristen. Met een klein gedeelte van de olifanten kan je op de foto. Hier wordt geld voor gevraagd, en dat steken de Mahouts dan in eigen zak. Dit is wel een beetje jammer. De olifant wordt echt een beetje gedwongen op de foto te gaan.

Ook hier werken de Mahouts met de olifanten. En ook hier hebben ze een stok met een punt er aan. Ook deze punt is bot en absoluut niet scherp.

Wat super is, is dat ze olifanten terug plaatsen in de jungle, als ze daar sterk genoeg voor zijn. Gedurende 3 dagen krijgen ze een zender, om te zien of ze het alleen aan kunnen. Zo niet brengen ze de olifant nog even terug naar het weeshuis en anders halen ze de zender eraf en kan de olifant genieten van zijn/haar 2e kans.

Op naar onze 2e en laatste stop voor vandaag. The Golden Temple. Dit is één van de belangrijkste boeddhistische tempels in Sri Lanka. Deze ligt erg hoog en hebben een flinke klim moeten maken.Tijdens de klim liepen er aapjes rond die behoorlijk ondeugend kunnen zijn. Maar uiteraard een erg leuk gezicht.

Eenmaal boven aangekomen, een prachtig uitzicht. Het is zo enorm groen hier.

In de tempel moeten de schoenen uit. Dus op blote voetjes over de (hete) stenen naar de tempel. Van binnen prachtig, Deze tempel heeft 5 verschillende ruimte, met allerlei soorten boeddha's.

We duiken nu ons bedje in. Morgen vroeg op om de Sigiriya rots te gaan beklimmen. We gaan kijken hoe hoog we kunnen komen!

Liefs Laura & Arjan

1. Paula van Asch:
    10 september 2016
    het was weer een mooie dag zo te horen. Wat een prachtige omgeving!
    xxx
  2. Sandra:
    10 september 2016
    Ziet er weer super uit. Toch fijn dat de olifanten zo een tweede kans krijgen. Ben weer benieuwd naar jullie dag morgen. XxX
  3. Marianne Verwoert:
    10 september 2016
    Was me het dagje wel weer zeg, jullie maken wat mee en super fijn dat wij mogen meegenieten met jullie belevenissen
    Goed uitrusten en morgen weer fris op, en sterkte met de beklimming morgen.
    Kus mam xx
  4. Lenie:
    10 september 2016
    Weer een mooi verhaal het is leuk om jullie belevenissen te volgen.Succes morgen op naar de top
  5. Ellen:
    11 september 2016
    Wat gaaf zeg wat een mooie vakantie hebben jullie en Super al die mooie foto.s ben benieuwd naar vandaag Super veel plezier xx
  6. Wilma van Asch:
    11 september 2016
    Wat een bijzondere belevenissen . Prachtig om te zien en leuk dat wij er deel van uit kunnen maken op afstand. Nu vandaag weer genieten van de nieuwe dingen.
  7. Remco Kriek:
    11 september 2016
    Supergaaf weer! Zo dicht bij dieren waar normaal gesproken een hek of glas tussen zit!