Op naar Kandy....

12 september 2016 - Kandy, Sri Lanka

We konden uitslapen vandaag... Maar liefst 08:30 klaar staan in de lobby van het hotel. Vandaag bezoeken we een kruiden en specerijen tuin. Super leuk om te zien en om de herkenbare geuren te ruiken. Van cacao tot peper en van kaneel tot gember. Maar liefst 42 verschillende soorten.

We kregen aan het einde van de tour een kook demonstratie. Hier lieten ze zien hoe kerrie word gemaakt en welke middelen er gemaakt worden van de kruiden. Vrijwel alle middeltjes op tafel waren geschikt voor onze familie ;) ........ Middeltjes voor problemen met het hart, psoriasis, astma, niezen, keelproblemen en migraine.

Door naar een katoen fabriekje, welke allerlei katoen stukken versieren met was. Dan gooien ze er een kleur doorheen en trekt de kleur in het katoen. Hierdoor krijg je prachtige kunstwerken. Omdat het handwerk is, is het uiteraard erg duur. Hier hebben we het souvenir shoppen maar even overgeslagen ;).

Door naar Kandy, de op 2 na grootste stad van Sri Lanka. Onderweg nog een stop gemaakt bij een Hindoe tempel. Prachtig! In Sri Lanka kennen we 4 soorten geloven, Boeddhisten, Hindoes, Islam en Katholieken. Het verschil van de boeddhistische tempel en de hindoe tempel, is dat de hindoes van kleur houden. Deze tempels zijn dan ook te herkennen aan de kleurrijke keuren. Super om te zien. Uiteraard ook hier moesten de schoentjes uit en op blote voetjes naar binnen.

Aangekomen in Kandy brengen we een bezoek aan een edelstenen museum en juwelier. In Sri Lanka zijn er op dit moment nog steeds erg veel edelstenen in de grond. Deze worden met behoorlijk wat man kracht opgegraven, geslepen en aangeboden in de verschillende juweliers. De stenen worden aangeboden in allerlei kleuren. De stenen worden gebruikt in kettingen, armbanden en ringen maar uiteraard kan je deze ook los kopen.

Ook een bezoek gebracht aan een houtmakerij. Verschillende soorten hout welke ze uit de jungle halen. Hier maken ze bijvoorbeeld meubels van. Maar ook prachtige olifanten van hout. Uiteraard konden we deze niet laten staan :).

Inchecken in het hotel en even een uurtje rust. Door naar een culturele dans show. Verschillende traditionele dansen werden hier getoond. Was leuk om te zien! Op het einde liepen ze over brandende stenen en stopte vuur in hun mond. Auw!

Als laatste brengen we vandaag een bezoek aan de Tempel van de Tand. Dit is de belangrijkste tempel van Sri Lanka. Iedere Boeddhist wordt hier als baby gezegend door Boeddha.

In deze tempel ligt een hoektand van Boeddha (zeggen ze ;)) Deze zit verstopt in een gouden kist. 3 keer per dag wordt de tand toegezongen en gaat het deurtje (waar de tand in een gouden kist achter ligt) open. Je zie dus helemaal niks van de tand. Wel een indrukwekkende gebeurtenis. Honderden mensen komen hier op af om te mediteren. Heel bijzonder om te zien.

Nu weer lekker naar bed. Morgen gaan we omhoog de bergen in. De kans is erg groot dat we morgen geen wifi hebben. Dan weten jullie dat. Mocht het morgen niet lukken plaats ik de blog de volgende dag online.

Tot snel!

Liefs Laura & Arjan

1. Sandra:
    12 september 2016
    Weer een super dag. Kan me voorstellen dat wat langer slapen even lekker is. Een fijne dag morgen en we zien de blog wel verschijnen. Xxx
  2. Marianne Verwoert:
    12 september 2016
    Weer zo'n culturele dag geweldig wat jullie allemaal zien en beleven, morgen weer een nieuw avontuur ben nu alweer benieuwd naar de foto's, alvast veel plezier en tot morgen.
    Kus mam xxx
  3. Wilma van Asch:
    12 september 2016
    Wat een mooi verhaal en wat maken jullie veel mooie dingen mee. Is zeker verdient om even wat langer te slapen naar zo' n lange klim. Prachtig om de foto's te bewonderen, genieten jullie maar van de volgende belevenis. XxxWilma
  4. Lenie:
    12 september 2016
    Zeker weer een mooi verhaal hierdoor en door jullie foto's zien we veel van dit mooie land. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag. Veel plezier morgen
  5. Elisa:
    12 september 2016
    Wat een bijzondere dingen maken jullie mee zeg:) nu lekker even bijtanken zodat jullie morgen er weer tegen aan kunnen. Zijn wij bijna niet meer gewend; Geen wifi! we zijn toch eigenlijk best verwend. Ook bijzonder dat hoe ver jullie nu ook zitten we zo alles mee krijgen, zo leuk om te lezen en te zien aan de mooie foto's ! Nog veel plezier enne we zien de mooie foto's en verhalen wel weer verschijnen! Tot de volgende:)

Xx liefs ons
  6. Paula van Asch:
    12 september 2016
    Het was wel erg gevarieerd vandaag. Wat gaaf zo'n kruidentuin met zoveel verschillende kruiden. Spreekt mij natuurlijk erg aan:). Jullie hebben veel cultuur opgesnoven vandaag. Heel kleurrijk allemaal.Op naar morgen!
    xxx
  7. Louise en Kees:
    13 september 2016
    In 1 woord geweldig , elke dag weer een genot om te lezen.