Zo trots......

11 september 2016 - Dambulla, Sri Lanka

Vandaag een spannende dag. Gaan we de top halen van de Leeuwen rots? In verband met de hitte die vanaf 10:30 toch wel echt begint, starten we de tocht vroeg in de morgen. Rond 08:00 staan we bij de ingang en kan de tocht beginnen.

Onze gids neemt ons mee het museum in. Hij verteld ons wat we tijdens onze route gaan tegen komen en hoe we moeten lopen. Hij mag namelijk als 'privé' gids een deel niet mee lopen. Er moet ter plaatse namelijk een gids ingehuurd worden. Maar dat gaan we natuurlijk niet doen. We zijn geïnformeerd en we zien elkaar op een bepaald stuk weer terug. Onze gids gaf al aan, doe rustig aan en doe het op je eigen tempo. Daar gaan we dan!

Op de Leeuwenrots (Sigiriya Rock) woonde de zoon van de koning. Deze zoon was niet van de koningin dus werd hij niet verkozen tot nieuwe koning. De koning had nog een jongere zoon. Deze was wel van de koningin. En hij zou dus koning worden. Toen de koning stierf wilde de oudste zoon de macht pakken en schakelde een leger in, om zijn eigen broer te verslaan. Dit lukte en de jongere broer vlucht naar India. De oudste zoon werd koning en regeerde vanaf de rots. Hier kon hij een eventueel leger van zijn jongere broer aan zien komen.

Op en rond de top kan je dus overblijfselen zien van zijn paleis en de prachtige tuinen er om heen.

We waren best een beetje nerveus om aan deze tocht te beginnen. Van te voren hebben we ons goed ingelezen en we kwamen er al snel achter dat dit niet eenvoudig zal worden. Het is zo'n 1200 treden naar boven. En deze treden beginnen in de tuinen. Het worden er steeds een beetje meer. Deze trappen (op de laatste 300 na) zijn hoge stenen trappen. Je hebt dus flinke grote passen die je moet nemen. Het was zwaar en vermoeiend en hebben meerdere pauzes genomen. We kwamen eindelijk aan bij de poten, en toen wisten we... JA DIT GAAN WE HALEN!!! Arjan ging de laatste 300 treden iets sneller, ik gaf aan dat hij door moest gaan. Mij zie je zo wel! En ja hoor. 5 minuten later was ook ik boven. Arjan: 1uur05 Laura: 1uur10. We zijn zo trots dat ons dit gelukt is!

Tijdens de route omhoog moesten we op sommige stukken stil zijn. Dit in verband met wespen nesten. Eenmaal boven aangekomen heel even uithijgen en daarna een prachtige route boven op de rots. Erg leuk om te zien. Ook liep er een hond met 3 pups..... Zo lief.

Terug naar beneden goed vasthouden en je voeten goed neer zetten. Doordat de mensen van vroeger niet zo groot waren en kleine voetjes hadden, waren de treden erg smal.

Dan denk je na zo'n enorme klim klaar te zijn en lekker terug naar het hotel te gaan..... Nee hoor, we maken nog een prachtige route door Polonnaruwa. Hier staan diverse paleizen van verschillende koningen van vroeger. Leerzaam, vermoeiend, heet en erg interessant. Overal liepen apen. Super leuk om te zien. Ook hebben we nog een kameleon gespot en een arend, varanen, pauwen, marters en als klap op de vuurpijl..... Wilde olifanten. En zo zien we ze natuurlijk het liefst!

De route terug naar het hotel is namelijk langs een wildpark. De olifanten steken zelfs de weg over hier.... Ik dacht dat ik wat zag staan, en onze gids had het meteen in de gaten en parkeerde langs de weg. En ja hoor... Een groep van ca. 25 olifanten stonden daar te genieten van hun vrijheid. Heerlijk zwemmen in de rivier en lekker eten. Later deze week maken we nog een safari in een wild park. Maar dit was toch een leuk voorproefje.

Welterusten en tot morgen!

Liefs Arjan & Laura

1. Marianne Verwoert:
    11 september 2016
    Wat knap van jullie dat je de rots met al die treden hebben beklommen jullie mogen dan ook echt trots zijn op jezelf.
    Hopelijk hebben jullie binnenkort een rustdagje ingepland want na al die inspanningen hebben jullie dat wel verdiend .
    Ben benieuwd naar de volgende dag, rust goed uit en tot morgen.
    Kus mam.
  2. Remco Kriek:
    11 september 2016
    Ok, serieus, petje af! 1200 treden, dat is absoluut niet zomaar iets! Goed gedaan, ik ben trots op jullie! :)
  3. Paula van Asch:
    11 september 2016
    Nou dat was niet niks. Echt een topprestatie! Jullie doen dat tenslotte ook niet elke dag. :)
    De foto's zijn weer erg mooi. Op naar morgen voor weer een heleboel nieuwe indrukken!
    xxx
  4. Sandra:
    12 september 2016
    Wat een topprestatie. Daar mogen jullie zeker trots op zijn. Dat ben ik ook!

Hele mooie foto's weer. Blijft super om dit met jullie te beleven. Geniet er nog lekker van. XxX